marți, 16 februarie 2010

A da sau a nu da...bacşiş!?

Aseară am ieşit la o pizza şi o bere cu nişte prieteni şi pentru a ne aduce aminte de vremurile studenţiei când nu aveam de niciunele dar nu ne lipsea nimic, am zis să mergem în Regie, mai precis în Max. Atmosfera obişnuită acolo, pizza aceeaşi, lumea la fel relaxată şi plină de viaţă, semn că pentru majoritatea sesiunea s-a încheiat...
Toate bune şi frumoase până m-am dus să achit nota. M-am oferit eu să achit pentru că nu aveam bani decât pe card, aşa că m-am deplasat uşurel către casă şi m-am aşezat în spatele unui tip de vreo 40 de ani, care plătea tot cu cardul şi insista să i se încarce nota de plată cu 5 lei pentru a-i lăsa bacşiş celei (celui) care l-a servit.
Am crezut că nu înţeleg dar discuţia continua...casiera că nu poate marca 5 lei pentru bacşiş iar omul că vrea să lase şi el 5 "bănuţi". Un dialog al surzilor.
Eu nu am reuşit să înţeleg insistenţa omului pentru un bacşiş amărât care dacă l-ar fi lăsat, ar fi ajuns în contul bancar al firmei şi nu scria pe extrasul de cont - 5 lei bacşiş Gigel. Chestia asta este foarte prost înţeleasă la noi şi am ajuns să dăm bacşiş celui care ne spală maşina deşi niciodată nu şterge pragurile, celui care ne spală parbrizul la benzinărie dar nu şterge benzina care a căzut pe lângă gura rezervorului, poştaşului că aduce factura deşi e plătit să facă asta şi multe alte exemple.
În Franţa, unde am fost de cele mai multe ori, totul se plăteşte cu cardul bancar şi nimeni nu lasă bacşiş (mă refer la oamneii obişnuiţi şi în situaţii obişnuite). Facturile de curent, gaze, telefon mobil se plătesc din contul pe care l-ai declarat când ai încheiat contractul fără comisioane şi alte lucuri ascunse. Şi ca să nu mai zic că în lumea civilizată şi dacă plăteşti cash tot îţi dau restul până la ultimul cent cu toate că nu îţi iei nimic cu el.
La Praga în schimb pe unde am mâncat bacşişul era inclus în nota de plată. Scria frumos în josul chitanţei 8%  TIP.
Sunt împotriva bacşişului dat oricui, oriunde, pentru că el trebuie să fie o recunoştinţă a clientului pentru modul în care i s-a oferit un serviciu.
Las bacşiş când consider că merită iar când nu, scot frumos cardul şi plătesc. Mi se pare soluţia cea mai bună şi mai puţin ostentativă decât să plătesc cash şi să nu las nimic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă ai o opinie de ce să nu o exprimi?